Veberöd
Mitt Veberöd
1943-1955
Gert Nilsson
Skildringen av ett samhälle måste bli mångfasetterat. Där ingår både byggnader och miljö, verksamheter av olika slag och framförallt de människor som svarar för att samhället lever och utvecklas. Även om samhället under den här angivna tiden inte var stort är det inte möjligt att ge en bild av alla de människor som då bodde i Veberöd och gjorde avtryck på olika sätt. Men några av dem försöker jag fånga, även om det blir med risk att bara nämna de som i vissa sammanhang är mest betydande. Detta innebär dock inte någon ringaktning av de övriga invånarna.
Mitt i byn ligger kyrkan. Söder och norr om den ligger de båda skolorna med lärarbostäder. Väster om kyrkan ligger åkermark till ett par lantbruk med byggnaderna i byn, och nordväst ett bostadsområde samt tegelbruksområdet bestående av tre fabriker. Öster om kyrkan ligger bostadshus samt en annan fabrik, nämligen garveriet. Söder om kyrkan ligger, förutom småskolan, det som vi kallade för Gamla Stan. Genom samhället flyter bäcken, som en gång var så stor att Far i sin barndom kunde åka skridskor när där var is. En plantering, som var en slags stadspark, anlades också. Vid Dörrödsvägen låg förutom bostadshus även några lantbruk som sedan skulle bebyggas med bostäder.
Ett stort antal butiker m m låg också i samhället, som två affärsrörelser med lantbruksprodukter och byggmaterial, Lantmannaföreningen och Kjells. Där fanns också mejeri, bryggeri, manufakturaffär, möbelaffärer, skoaffär, taxi- och lastbilsrörelser, livsmedelsaffärer, kemikalieaffär, järnhandel, två herrekiperingsaffärer och ett par damekiperingsaffärer. Vidare fanns det stärkelsefabrik, två hotell, nämligen Stora Hotellet och Järnvägshotellet, två konditorier, Anderssons och Jönssons samt ytterligare ett bageri, Olssons. Tre fiskhandlare fanns, liksom två skomakare, toffelmakare, sadelmakare, två frisörsalonger, Noréns och Dahlboms, järnvägsstation, två smedjor, tandläkare och provinsialläkarmottagning, distriktssköterskemottagning, el-affär, hatt- och mössaffär, spritbolag, ur/optiker/guldsmedsaffär, poliskontor samt pastorsexpedition (i prästgården), ålderdomshem, biograf, två banker med en tredje på gång. Brandstationen låg mellan mejeriet och konsum. Och inom räckhåll låg den vackra Romeleåsen med Romeleklint.
Jag skall nu söka redogöra för några av yrkesgrupperna i Veberöd. Jag börjar med
Disponenterna
När man sa ”disponenten” var det Oskar Webmark, chefen för tegelbruket, som avsågs. Som chef för den största arbetsplatsen hade han stor makt och var följaktligen även kommunalt engagerad. Jag hade honom som chef i nära två år och upplevde honom som sträng. Men han hade också en annan sida. Kyrkoherden, Hugo Löfberg, berättade för mig senare att om någon ung människa hade problem med konfirmationskläder eller avgifter till någon mera kostsam skolutfärd kontaktade han Webmark, och så var penningfrågan löst. Som yngste man på kontoret, med ansvar för löneuträkningen till 115 anställda (timlön , ackordslön, fast lön – alla varianter) hade jag fria arbetstider genom att jag fick komma när jag ville före klockan sju och gå när jag ville efter klockan 17 såvida inte disponenten behövde hjälp med något. När jag sedan fortsatte mina studier höll han genom min far, tegelbrännare, sig underrättad om hur jag hade det och sände uppmuntrande hälsningar. Så bakom en sträng fasad fanns en medmänsklig känsla. Men om något gick galet, till exempel att en ugn tegel blev misslyckad, kunde han haffa en tegelbrännare som var på väg att cykla hem efter skiftet, eller tegelmästaren, och skälla ut dem efter noter. Jag blev vittne till att han en gång skällde ut tegelmästaren, varpå denne sedan fortsatte visslande. Själv darrade jag i knävecken när han var missnöjd med något, jag var då femton, sexton år gammal men hade i min tjänst ansvar som en vuxen.
Men det fanns flera disponenter. En av dem var Lantmannaföreningens chef Per Johansson, och honom hade jag som chef ett år. Jag efterträdde då hans dotter Ketty som gifte sig med källarmästaren Arne Vollmer. Han var vänlig även om jag som sjuttonåring hade stor respekt för honom var jag inte rädd för honom. Kanske upplevde jag honom som svår att komma in på livet, men han hade omsorg om sin personal. När jag sade upp mig för att fortsätta studierna talade han med min far om att han hade vidare planer för mig inom lantbrukskooperationen, men jag hade bestämt mig. Disponent Johanssons döttrar gifte sig med söner till Östarpsgästgivaren Vollmer. Så sent som 2022 innehar hans dotterson Östarps restaurang. Många år senare, femtio år tror jag, skulle jag, enligt önskan, förrätta begravningsgudstjänsten för Ketty.
En tredje disponent var mejerichefen Holm. Veberöds mejeri var stort, så gott som samtliga lantbruk var mjölkproducenter, och Veberödsborna kunde köpa mjölk, ost och smör i mejeriets butik.
Spritbolagets föreståndare, Ragnar Jönsson, titulerades också disponent, liksom hans företrädare Bengtsson, nu pensionerad.
Köpmännen
Den största livsmedelsbutiken innehades av Erik och Evy Lundin. Till deras rörelse hörde också bensinstation och servicehall, färg- och kemikalieaffär, fryshus samt en filial som sköttes av Anders Gynnstam. Ytterligare en filial skulle sedan öppnas och skötas av Linnéa Gustafsson. Själv var jag sommaren 1948 springpåg i Lundins filial med Anders Gynnstam som god läromästare. Anders övertog senare filialen och flyttade den till det som tidigare varit Manne Bengtssons underklädesaffär. Våren 1954 arbetade jag på Lundins kontor. Arne Malmborg och Börje Persson, som var förstemän hos Lundins, blev sedan framgångsrika företagare, tillsammans med sina hustrur, i Malmö respektive Varberg.
Andra livsmedelsaffärer innehades av fröknarna Larsson, Einar Andersson, samt Konsum, vars föreståndare var Grönvall. Det fanns också en bok- och pappershandel, inrymd i Stora Hotellet. Köttaffären som innehades av W Christersson överläts senare till Alm men fick läggas ner när spritbolaget lades ner. Vidare fanns grönsaks- och blomsterhandel.
Veberöds Järnhandel hade också en framstående ägare, Truls Magnusson, och företaget utvecklades med en VVS-sektion och försäljning av lantbruksmaskiner.
Mathilda Christerssons manufakturaffär och hennes systers, Klara Johanssons garnaffär var också populära. Skomakarna var Jönsson och Lundgren, frisörerna Norén och Dahlbom, herrekiperingsaffärerna innehades av Nils Liljeroth samt Hoff i Sjöbo, skoaffären av Sanna Pålsson. Fiskaffär fanns inte men däremot tre ambulerande fiskhandlare, Lundin, Oskar och Syster Andersson samt Wilhelmsson. En plats som också skall nämnas är Folkets Park där det ordnades en del fester och där det också var en utedansbana. I ”Gamla stan” låg också telefonstationen.
Akademikerna
Denna kategori var av naturliga skäl liten i ett samhälle som Veberöd. Där fanns kyrkoherden Hugo Löfberg, provinsialläkaren Arvid Eriksson, tandläkaren Ture Romaeus, veterinärerna Hjalmar Jeppsson och hans efterträdare Larsson. Sedermera skulle följa flera som Torkel och Anders Eriksson, Folke Nortorp, Sten Webmark, Nils Mårtensson, Lars Christersson, jag själv och förmodligen några andra.
Lärarna
Lärarna räknades vid den tiden inte som akademiker, vilket de gör numera. Deras utbildning var ju kvalificerad. I småskolan fanns Mätha Eneroth och Rut Jeppsson, i mellanskolan Margot Lindskog och i storskolan Herman Nortorp ochg Allan Lindskog. Någon rektor fanns inte, men den funktionen sköttes av Herman Nortorp för hela kommunen. Nortorp skötte också biblioteket, som var inrymt i skolan. De lärare jag hade var kunniga och behärskade en god pedagogik. Till denna kategori kan lämpligen också föras kyrkomusikern kantor Mian Nortorp.
Hantverkarna
Några har nämnts. Andra var målarmästare Christersson, byggmästare Hagström, konditormästarna N A Andersson och Edvin Jönsson, bagarmästaren Åke Olsson, damfrisörskan Ethel Alkblad, en plåtslagare fanns också, samt smidesmästarna Persson och Lindkvist med sina smedjor belägna invid byns bäck. Taxirörelsen innehades av Folke och Siri Jönsson, lastbilsåkerierna av Viggo Weber och Reimer Larsson, biografen av Trulsson. De båda snickeriverkstäderna innehades av Persson och Truedsson. Cykelreparatörer med cykelaffärer var Heine Stjärnkvist och Henriksson och bilverkstaden innehades av Cyrén. En omnibussägare fanns det också, Persson. Skolvaktmästaren hette Olsson, tror jag, och kyrkovaktmästaren Gunnar Jönsson. ”Bikungen” Weber var en mycket lärd person som vi hade stor respekt för.
Religionerna
Veberöds församling av Svenska kyrkan dominerade. Men det fanns också något annat. Elimförsamlingen (pingst) i Malmö hade en utpost som var inrymd i den gamla gästgivaregården som innehades av Oskar och Syster Andersson. Den verksamheten förestods av evangelisten Herta Andersson, senare assisterad av Saga Davidsson. Det fanns också Jehovas Vittnen, som dock inte hade någon lokal men som bedrev besöksmission, främst genom Ture Andersson och hans hustru. Elims söndagsskola var populär, och missionssalen gästades då och då av missionärer som berättade om Afrika.
Politikerna och kommunens ledning
Socialdemokraterna och Bondeförbundet var väl de ledande partierna åtföljda av Högern. Folkpartiet etablerades i kommunen först i mitten eller senare hälften av 1950-talet. Bland socialdemokraterna kan nämnas Alm, som bodde ovanför Hasslemölla och som var landstingsman. Nils Åkesson och Einar Olsson representerade Bondeförbundet, Oskar Webmark och målaremästare Christersson Högern. Hugo Löfberg var i egenskap av kyrkoherde självskriven som ordförande i barnavårdsnämnden. I samband med kommunsammanslagningen 1952 behövdes ett kommunkansli, och polisen, Svante Håkansson blev då kommunalkassör; tjänsten ombildades sedan till kommunalkamrer. Nämndeman var Nils Jönsson, f.d. ägare till Hålegården. Jag vill minnas att det var Svante Håkansson efterträdare som polis, Roth, som introducerade Folkpartiet tillsammans med frisör Dahlbom och stationsinspektören Andersson. Politiken fanns alltså men gjorde inte så mycket väsen av sig. Det ansågs självklart att industriarbetarna skulle vara socialdemokrater, bönderna bondeförbundare, storbönderna och högre inkomsttagare liksom folk med högre studier och troligen köpmän högermän, de som på lantligt sätt kallades för ”de fine”.
Hotell och caféer
Liksom i den danska TV-serien Matador fanns det två hotell, och liksom i TV-serien var det ena lite ”finare” och det andra mera folkligt, Järnvägshotellet och Stora Hotellet. Någon sådan skillnad fanns det nog inte på de båda caféerna, Anderssons och Jönssons, även om det nog var så att det var många unga som besökte Anderssons, där fanns bland annat sammanträdesrum som föreningar kunde utnyttja för sina sammanträden. Där fanns också en grammofon som man kunde spela på genom att stoppa in mynt. Dessutom fanns en härlig trädgård där det var servering sommartid. När det gällde kakor och bröd var de båda ställena mycket förnämliga liksom Olssons bageri.
Någon ytterligare restaurang fanns inte, den närmaste var Östarps Gästgivaregård, belägen strax utanför kommungränsen.
Nöjesplatserna
De nöjesplatser som stod till buds var den förnämliga biografen Wivex. Jag vill minnas att där visades filmer onsdag, lördag, söndag, kanske även fredag. En film åt gången, men utbudet var förnämligt. Folkets Park har nämnts. Även på idrottsplatsen ordnades sommarfester. Under något eller några år ordnade ungdomar i bygden revy som spelades på biografen. Jämfört med dagens nöjestillställningar kan det förefalla enkelt, men det upplevdes som både roligt och meningsfullt. Utanför Veberöd fanns dansbanor i Torna Hällestad, Janstorps bygdegård och Norra Ugglarp, och med cykel var det lätt at ta sig till dessa platser.
Bankerna
Det kan tyckas märkligt att det fanns två banker i samhället, Sparbanken i Lund och Skånska Banken. Men den förra sparbank, den senare affärsbank, och det var skillnad på det på den tiden. I båda fanns det kamrer och kassör. Det skulle också komma till en tredje bank, nämligen Jordbrukarnas föreningsbank, den som senare blev Föreningsbanken, och alla bankerna hade sin givna kundkrets och såvitt jag minns förekom ingen konkurrens dem emellan.
De fine och vi vanlige
Det kan tyckas att ett litet samhälle som Veberöd vid den tiden var hade en befolkning som var ganska homogen. Men alls inte. Där skilde man på folk och folk och det återspeglades i folks umgängesvanor. Den yngre generationen sökte genombryta gränserna men lyckades inte alltid. Om en borgarflicka och en arbetarpojke fattade tycke för varandra sökte flickans föräldrar bryta förbindelsen. I dagens ljus kan detta tyckas märkligt, men så var det då även om systemet började ifrågasättas. Och det var den tidens Veberöd.
Försommaren 1955 ryckte jag in i det militära, och därmed flyttade jag i princip från Veberöd. Endast sporadiskt, vid några vinter- och sommarlov, skulle jag bo hemma i mitt föräldrahem. Veberöd finns alltjämt i mitt hjärta. I Veberöds och Vombs kyrkor höll jag som kandidat sommaren 1958 mina första högmässor; det skulle sedan bli många flera.
Märkligt nog blev jag för några år sedan inbjuden att delta i en kulturhistorisk undersökning av byggnader samhället, anordnad av byggnadsnämnden i Lund, en uppgift som jag deltog i med glädje och entusiasm.
Julbön
Och ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det. (Joh 1:5). Lägg märke till att ljuset står först, inte mörkret. Vi är annars vana vid att börja där och stirra oss blinda på allt mörker som finns runt omkring oss. Och visst finns det mörker runt omkring oss. Ute i den stora världen rasar flera krig som på olika sätt påverkar oss. Och i den lilla världen ser vi också skuggor och moln; det kan vara arbetslöshet, ovänskap, ekonomiska problem, sjukdom och mycket annat. Men, säger aposteln, mörkret är inte totalt. Ljuset lyser även där, om vi bara upptäcker det.
Profeten Jesaja talar till ett betryckt och fånget folk som mist sin frihet och tvingas leva under andras styre. Men han börjar inte med att tala om allt elände. Nej, han börjar med att säga att denna deras vånda skall ha ett slut. Dock, natt skall inte förbliva där nu ångest råder. Och med ens lyfts bördan av och ljuset lyser fram. Guds löfte är att ljuset skall komma och skingra mörkret. Därför kan människorna redan nu börja att glädjas och fira sin frihet.
Jesaja talar rakt in i en politisk situation. Den politiska befrielsen skulle både komma och försvinna. Förtrycket skulle upphöra, friheten återställas, befriaren skulle komma. Men de fromma i landet kunde se längre än till tidens maktstrukturer och enväldiga härskare. De kunde se bortom horisonten. De kunde se hur deras tro på Abrahams, Isaks och Jakobs Gud skulle fullbordas. Profeterna hade kritiserat hur folket misstolkade och misskötte tempeltjänsten. Men Gud skulle sända en frälsare för att fullborda det som var bristfullt. En dag skall mörkret skingras och ljuset lysa klart. Säger de.
Det var så de fromma såg och tänkte. Och därför såg de hur Gud verkade och sände Frälsaren den första Julnatten. Herdarna ute på marken, den tidens fattiga lantarbetare, fick möta ängeln och lyssna till den mäktiga änglakören som sjöng lovsånger till Guds ära över att ljuset nu hade kommit i världen. Herdarna gick till Betlehem och såg att det var så som ängeln hade sagt. Och när Jesus bars fram i templet åtta dagar gammal, såg de två fromma, Simon och Hanna, att Jesus var Frälsaren som Gud lovat sända. Alla såg det inte. Vad fordrades för att kunna se det? Som Selma Lagerlöf uttrycker det: ”Det gäller att ha ögon som kan se Guds härlighet.”
I det ljus som tändes den första Julen står krubban i centrum. Men den står inte ensam där. Krubban står för det som vi kallar för inkarnationen, att Gud har blivit människa, kommit för att leva som en av oss och dela våra jordiska villkor. Inget mänskligt skulle vara honom främmande. Därför står också korset där, det tomma korset som tecken på att Jesus har delat våra jordiska villkor, till och med smärtan, förnedringen och döden. Änglasången i höjden övergår i smärtan i djupet. Men vid sidan av krubban och korset finns där också, i ljuset, en tom grav som tecken på att han som föddes Julnatten har övervunnit det största mörker vi möter, döden. Så är allt detta sammanfattat i orden att ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte
övervunnit det.
Det rådde krigstillstånd i landet när Jesaja uttalade orden i vår text. Han målar upp bilden av ett slagfält, något som de första lyssnarna var alltför väl förtrogna med. Men allt detta skall alltså ha ett slut. Så målar han upp ett tillstånd av fred och harmoni som skulle komma genom fridsfursten och Frälsaren. Och så ser vi hur det ser ut i landet i dag. Kriget pågår för fullt. Hur hänger det ihop?
Även om Jesaja hade den aktuella politiken i blickpunkten kunde alltså de fromma höja blicken från vardagen och se längre än till dagens situation. Och då såg de ett annat rike än detta jordiska. De kunde se Guds rike där det råder andra förhållanden än i denna världens riken. Under min studietid på 1960-talet sjöng vi av hjärtat I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut. Jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut. Jag drömde om en jättesal där statsmän satt i rad. Så skrev de på ett konvolut och reste sig och sa´: Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär och ingen kände längre till det ordet militär. (Det finns en intressant skillnad mellan den svenska versionen och det engelska originalet. I den svenska versionen firade man freden genom att dra från krog till krog och dricka varandra till. I den engelska originaltexten heter det att människorna fattade varandras händer, böjde sina huvuden i en bön av tacksamhet. Men det fick man alltså inte sjunga i den kultursituation som rådde på 1960-talet). Det var en vacker sång och den målade upp en vacker och ljus framtid och många trodde att vi skulle kunna bygga Guds rike här på jorden. Hur gick det då med freden och ljuset som skulle komma genom undret i Betlehem? Hade vi inte glömt det som Jesus säger om Guds rike, att det inte är av denna världen?
Gud skingrar mörkret men det är vi som drar det tillbaka. Det finns alltför mycket för vissa mäktige att tjäna på krig, både det man krigar om och det man krigar med. Och så länge det finns människor som inte har ögon som kan se Guds härlighet blir mörkret kvar, krigets och svältens och förföljelsernas mörker och plåga.
Hur är det då med fridsriket? Jesus talar om ett annat rike, Guds rike som finns överallt och som kan bo i ett människohjärta, ett rike med anda värderingar än denna världens. Det riket är ett fredsrike, och mitt under krig och elände kan det finnas frid och fred där. Kroppen kan skadas, men inte själen.
Den danska prinsessan och grevinnan Leonora Christina satt fängslad utan rannsakan och dom i Köpenhamns slott i det Blå tornet i tjugotvå år. När så vakten en morgon kom och förkunnade att nu var hon fri, svarade hon: ”Jag fri? Jag har varit fri hela tiden.” Att vara fri, inlåst i ett fängelse med hårda villkor, kan nog endast den vara som är buren av en levande tro och vet sig tillhöra ett rike som inte är av denna världen. Som har ögon som kan se Guds härlighet. Trons, hoppets och kärlekens ögon. Då finns fridsriket här mitt i mörker, stormar och strider.
Julen står för dörren. En värld fylld av oro och strider gör att mörkret sänker sig och framtiden synes osäker. Vi har nyss begåvats med den statliga informationsbroschyren om krisen eller kriget kommer. Och massmedierna gör vad de kan för att skrämma oss med klimatkrisen. Kan vi då med gott samvete fira jul, undrar någon.
Ett av de namn den kommande frälsaren skulle få enligt Jesajaprofetian var Immanuel. Det betyder Gud med oss. Eller, som Julnatten visar, Gud mitt ibland oss. Ingenting kan hända oss där Gud är med, är med som barnet i krubban, som mannen på korset men framförallt som den uppståndne segraren över döden. Jesus säger: Såsom ett ljus har jag kommit i världen, för att ingen av dem som tror på mig skall förbliva i mörkret (Joh. 11:46).
Med den hälsningen kan vi glatt och frimodigt fira Jul och önska varandra en God Jul. Amen
En "nobelmiddag" och fyra begravningar
Mina chefer och jag
Ett socialetiskt problem
MILJÖVÅRDARE ELLER KLIMATNISSE
Från hackkyckling till gammal stofil
Från hackkyckling till gammal stofil
Situationen blev kaotisk. Jag var sex år, på det sjunde, och befann mig tillsammans med min tre år yngre syster Ing-Britt på stenkrossens friluftsbad i Önneslöv. Plötsligt närmade sig de stora pojkarna, och de tyckte inte om mig. De hade otat att ge mig stryk, och nu närmade de sig. Det fanns ingen flyktväg. Plötsligt började Ing-Britt jaga iväg dem, och de hade så stor respekt för den lilla tösen att de vände tillbaka och försvann. Ing-Britt kom sedan att betyda mycket för mig genom åren, men tyvärr dog hon redan när hon var fyrtiofem år i MS.
Vi flyttade sedan till Veberöd. Där fanns också stora pojkar, men med dem blev jag vän.
I Veberöd började jag i andra klass, en månad in på terminen. De andra barnen hade då redan fått läroböcker, och jag fick överta böcker efter en elev som hade flyttat. Det son störde mig var att psalmboken jag fick var trasig, men den fick tjänstgöra som psalmbok ända till konfirmationen, och jag har den kvar ännu åttio år senare. Min lärarinna, Märtha Enerot, tyckte jag om, och hon lärde oss att arbete. Två gånger i veckan, tisdagar och torsdagar, hade vi sextio (60) räknetal i läxa. Det var nyttigt, även om det de eftermiddagarna inte blev tid till lek.
Nära fyrtio år senare, när jag satt på mitt kontor på Luntmakaregatan i Stockholm (på Svenska kyrkans centralråd) ringde telefonen och en person berättade att Märta Enerot var död, och det var hennes önskan att jag skulle förrätta jordfästningen. Det gjorde jag gärna, i tacksamhet och vördnad.
Båda mina föräldar kom från Veberöds församling, min far i samhället och min mor i Dörröd. Därför visste alla vem jag var, och jag kunde benämnas som Nils Huses Svens påg alternativt Hans Hultings Ediths påg. I storskolan (klasserna 5-7) hade jag samma lärare som min far hade haft, och i början kallade han mig av misstag för Sven. Läraren, Herman Nortorp, var en skicklig lärare. Straffmetoderna hade dock ändrats från min fars tid. Då hade rottingen varit i flitigt bruk, nu var den ersatt av en bräda och så ”lyftningarna” i tinningshåret.
Under tiden i mellanskolan (klasserna 3-4) hade dock hänt något. Ett par månader före mig tioårsdag fick jag blödande magsår och låg på Lunds lasarett en månad. Efter det fick jag inte vara med i gymnastiken. Det tog jag med jämnmod, eftersom gymnastik var ett ämne jag inte trivdes med. Jag blev alltid sist eller näst sist när kamraterna skulle välja lag till olika bollspel. Detta kompenserade jag så småningom med att jag gick med i scouterna, inspirerad av min syster Ing-Britt.
MITT FÖRSTA UNIVERSITET (av sju). Söndagsskolan. Jag började i söndagsskola, EFS, i Dalby når jag var fem år. När vi kom till Veberöd började jag i den söndagsskola som tillhörde Elimförsamlingen i Malmö. Min söndagsskollärare hette Herta Andersson, och med henne skulle jag sedan vid olika tillfällen ha kontakt genom åren. Jag gick i söndagsskolan till dess jag skulle konfirmeras. Herta var en mycket bra lärare, och det var en gedigen kristendomsundervisning vi fick där. Vi fick också u-landskunskap i söndagsskolan genom att Afrikamissionären Linnea Halldorf besökte söndagsskolan och berättade om Afrika och missionsarbete. I samband med utfärderna fick vi också möta Elmförsamlingens två pastorer, Willis Säwe och Karl-Erik Heinerborg, båda sedan i tur och ordning efterträdare till Lewi Pethrus som föreståndare för Filadelfiaförsamlingen i Stockholm. Vi fick sedan ytterligare en söndagsskollärare, Saga Davidsson, och hon lärde mig spela mandolin. Mycket av undervisningen sjöngs in genom de innehållsrika barnsånger dt fanns på den tiden. Bland sångerna jag minns var Lår mig få höra om Jesus, Jag älskar söndagsskolan, Barnaåren, hur sälla glada förrn syndens frostnatt hunnit brodden skada, Vi har fått en barnavän utav Gud i himmelen, och jag sjöng av hjärtat. Jag visste nämligen inte då att jag inte kunde sjunga. Det fick jag veta först när jag började i storskolan, och sedan sjöng jag inte mer förrän jag blev pensionär. Nu tillämpar jag något som jag lärde av teol.dr. Erik Petrén: om någon störs av min sång för de skylla sig själv för att han inte sjunger så högt att han inte hör mig.
Eftersom söndagsskolan betydde mycket för mig blev jag själv söndagsskollärare, ett år i Malmö (Håkanstorp) i Betanias (EFS) söndagsskola och sedan under tre år i Drottningholms slottskyrka.
När jag närmade min prästvigning blev jag kallad till söndagsskolsekreterare i EFS. Tjänsten kunde jag dock inte tillträda på grund av att vi inte kunde få bostad i Stockholm. I stället kom jag till Ronneby (mera härom senare) där jag blev föreståndare för den stora söndagsskolan i kyrkan.
Men nu tillbaka i tiden, närmare bestämt till det att jag slutade folkskolan och konfirmerades. Min konfirmationspräst var Hugo Löfberg, som senare blev min vän. Jag minns konfirmationstiden med glädje,
HANDELSSKOLAN
Helst hade jag velat fortsätta i realskolan, men familjeekonomin tillät inte det. Det var inte fri skolgång på den tiden I stället blev det Bröderna Bentz Språk- och Handelsinstitut i Malmö. Där lärde jag maskinskrivning, stenografi, handelslära, språk med mera. Jag trivdes med studierna.
När jag avslutat handelsskolan fick jag arbete på kontoret på Veberöds tegelbruk. Begynnelselönen var 190 kronor i månaden. Hade jag i stället valt ett arbete i Malmö hade jag fått betydligt högre lön, men i gengäld hade jag fått pendla två timmar varje dag och betala buss- och tågbiljett, så jag var nöjd med lönen. Några saker måste jag nu göra: bli medlem i sjukkassan och begravningskassan samt betala en symbolisk avgift hemma för kost och logi.
Två investeringar gjorde jag när jag fick lön, båda inköpte i Veberöds Bok- och pappershandel.: en bok och en lådkamera. Boken hette Framgång på affärsmannabanan. Jag då fullt och fast övertygad om att det var där jag hade min framtid. Nu blev det inte så. Föga anade jag att bilderna från min enkla kamera skulle bli till glädje nästan sjuttiofem år senare när gamla Veberöd dokumenteras.
Som sextonåring, på tegelbrukskontoret, fick jag ansvaret att självständigt svara för uträkningen av veckolönen för de etthundrafemton personer som arbetade i de tre fabrikerna. Det var komplicerat eftersom det rörde si om olika former av lön: fast lön, timlön, ackordslön, fruntimmerslön, pågalön, övertidsersättning. Någon gång kunde det bli fel. Enstaka gånger kunde det naturligtvis bero på mig, men som regel berodde det på att förmännen lämnat fel underlag. Men när arbetarna då kom till sin förman och klagade hade han ett standardsvar: ”Det är pågaf-n som har räknat fel. Då såg jag hur vuxna människor inte kunde ta ansvar för sina fel utan i stället skyllde på någon som inte kunde försvara sig.
Efter ett par år på tegelbrukskontoret sökte, och fick jag arbetet som kontorist på Lantmannaföreningen. Jag efterträdde då Ketty, som hade gift sig och fått en son. Jag kunde då naturligtvis inte ana att denne son skulle bli skolkamrat i Hässleholm med Lena som senare blev min hustru, de var till och med ordningsmän tillsammans. Inte heller anade jag att jag många år senare, efter önskemål, skulle hålla begravningsgudstjänsten för Ketty.
Jag trivdes även på Lantmannaföreningen men förstod då att jag ville läsa vidare. Jag hade läst på Hermods korrespondensinstitut men ville gå snabbare fram och sökte in på en privatskola i Ramlösa, Helsingborgs samläroverk. Jag gick in till disponenten och sade upp min tjänst. Någon dag senare, när min far kom till Lantmannaföreningens kontor (han var kund) kallade disponenten in honom och frågade om min uppsägning var välbetänkt. De hade nämligen planerat en karriärväg för mig inom lantbrukskooperationen. Far svarade, att om jag hade bestämt något kunde han inte ändra på det. Men dt väckte uppseende att jag slutade en sådan framtidstjänst. En av förmännen på tegelbruket sade till min far, att snart kommer Gert till mig och vill ha en skovel, varpå far svarade honom, nej, det tror jag inte, då ger han sig hellre ut till bönderna.
HELSINGBORG
Så kom jag då till Helsingborg, bodde inneboende hos en före detta slottsträdgårdsmästare på Sofiero och hh i Ramlösabrunn. Ibland cyklade jag hem till Veberöd, rekordet på de åtta milen var tre timmar, ibland åkte jag tåg, ibland liftade jag. Någon söndag gick jag i kyrkan i Raus., där domprosten Nils Bolander gästpredikade. På kvällarna cyklade jag ofta ut till fiskeläget Råå och blev på något sätt fäst vid det. Föga anade jag då att jag fem, sex år senare skulle komma dit som predikant i Missionshuset.
JOHANNELUND
Efter värnplikten började jag mina teologiska studier på det som då hette Johannelunds Missionsinstitut, nu Johannelunds teologiska högskola. Jag stortrivdes med studierna och bestämde mig att fortsätta studierna vid Lunds universitet.
LUND
Jag trivdes från första stund på universitetet, men samtidigt ville jag predika, jag var ju utbildad predikant. Därför fick jag då och då under studietiden olika förordnanden och tjänster bredvid studierna.
Sedan jag avlagt teologie kandidatexamen fick jag ett stipendium att delta i en studieresa till de teologiska fakulteterna i Köpenhamn och Århus. Då mognad det intresse jag redan tidigare haft för dansk teologi inom Grundtvigtraditionen. Ledare för resan var docent Harry Aronsson, och han tipsade mig om ämnet för min doktorsavhandling.
PRÄST
Redan som tonåring hade jag upplevt kallelsen till präst. Den fullbordades den 16 maj 1965 med prästvigning i Lunds domkyrka. Prästvigningshögtiden fyllde mig med stor glädje och förundran, och kanske också bävan vi vigdes till präster som det nu heter 24/7. Dvs präster är vi alltid, oberoende av om vi har tjänst eller inte, även när vi har semester eller är pensionerade.
Sommaren 1965 var jag pastorsadjunkt Skanör och Falsterbo med flera församlingar. Jag hade två konfirmandgrupper, och åtminstone en av konfirmanderna har jag alltjämt kontakt med. Många vigslar och många dop, begravningar och många gudstjänster. Jag fick verkligen vara präst där. Så ko hösten, och ännu ingen bostad i sikte i Stockholm Så blev det Ronneby i stället. När kantorn i Skanör fick höra det utbrast hon: Skall man gratulera, eller är det en förvisning ( en känd präst hade nämligen för en del år sedan förvisats dit men efter en kort tid flyttat tillbaka till Sydskåne).
RONNEBY
Den 1 oktober 1965 kom vi till Ronneby. Vi åkte med flyttbussen dit. Är vi passerat Kristianstad fick jag intrycket att vi nu var komna till ingenmansland, men vi skulle komma att trivas även i Blekinge.
En sensommardag hade jag åkt till Ronneby dels för att träffa kyrkoherden Östen Hårdh och dels för att undersöka bostadssituationen. Under en gemytlig eftermiddag i prästgården fick jag av Östen en lista över de arbetsuppgifter som kom på mitt ansvar att utföra. Jag tog listan med mig och följde den under de tre åren. Såvitt jag vet kontrollerade Östen aldrig hur jag följde den. Han litade på mig.
Men det hade sina problem i början. Jag efterträdde pastor Lundmark som varit mycket populär. Han kunde sjunga och spela gitarr och han var folklig. Damerna i syföreningen sade ofta Pastor Lundmark gjorde si, och pastor Lundmark gjorde så. Och där stod pastor Nilsson och kunde inget av det. Detta blev jobbigt. En vän och kollega såg hur det var och han gav mig ett gott råd: ”Gert, bry dig inte om det. Gör du det som du är bra på, så skall du se att du också blir accepterad.” Och så blev det. Vi fick en underbar gemenskap i Ronneby.
Eftersom jag blev föreståndare för den stora söndagsskolan kom det på min lott att leda barn- och familjegudstjänsterna. Detta blev en prövning. Att predika så att barnen förstod det och så att de trogna gudstjänstdeltagarna också fick ut något var inte lätt. Jag våndades, men så småningom fick jag gehör också för denna verksamhet.
Något som jag inte var bered på var de många äktenskapsmedlingarna. Som regel hade kontrahenterna redan bestämt sig, men det fanns också fall där en medling kunde bli till hjälp. Jan minns ett fall där det var uppenbart att mannen inte lösgjort sig från sin mor, utan det var hon som bestämde i äktenskapet. Mitt råd var, kanske brutalt, ”kasta ut svärmor”. De gjorde det och efter vad jag förstod kunde makarna fortsätta äktenskapet. I ett annat fall insåg jag att makarna borde komma ifrån varandra en tid. Jag gav dem rådet att flytta isär ett halvår och sedan ta ställning till hur de ville ha det. Hustrun accepterade förslaget omgående, men mannen var motsträvig. Men de gjorde som jag föreslog, och efter ett halvår kom de och tackade mig, för nu hade de insett att de hörde ihop och ville leva tillsammans med varandra.
Under åren i Ronneby skedde en stor arbetskraftinvandring från Jugoslavien, Italien och Grekland. Eftersom Ronnebyhamn tillhörde mitt ansvarsområde och det var där den stora arbetsplatsen var belägen samlade jag invandrarna till möte. En söndag, när jag predikade i Helig kors kyrka, kom en av grekerna till högmässan. Han förstod nog inte många ord av predikan. Men när jag efter gudstjänsten tog honom med på en rundvandring i kyrkan, och vi kom till väggen där det hängde ett stort krucifix, sken han upp och utbrast glatt: ”Samme Kristus”.
Efter tre år i Ronneby gick färden åter till Skåne.
SÖRBY OCH GUMLÖSA
i Vinslövs pastorat. Min företrädare var en mycket omtyckt och populär präst. När han och hans hustru hade deltagit i avskedssamkvämen för dem hade han sagt: ”Efter oss kommer unga människor. De kommer inte att göra som vi utan på sitt eget sätt, och det skall ni acceptera.” Därför var det lätt att efterträda honom.
Jag trivdes i pastoratet och med människorna där, men ville komma närmare Lund. Därför sökte och fick jag efter några år kyrkoherdetjänsten i
VILLIE
Liksom i Sörby bodde vi där i prästgård I Sörby tre och ett halvt år och i Villie i tolv år. Jag trivdes utmärkt där och hade väl tänkt att stanna där till dess jag gick i pension. Och så hade det kanske blivit, om inte något jag inte räknat med hade inträffat. Mera härom senare.
FORSKNING
Tidigt, om än omedvetet stod det klart för mig att jag ville forska. Men hur skulle det gå till. När jag blivit präst måste jag ju förvärvsarbeta för att försörja familjen. Men det fanns ju en möjlighet, och det var att göra det på deltid bredvid tjänsten. Så efter prästvigningsmiddagen i biskopshuset kom professor Gustaf Wingren och jag överens om att jag skulle gå forskarutbildningen inom hans ämne, teologisk etik.
Det var inte lätt att få tid till forskning bredvid en krävande prästtjänst, i synnerhet inte i Ronneby. Ett exempel därifrån. En gång skulle jag delta i ett seminarium i Lund, men det visade sig att det inte var enkelt. Jag kunde åka tåg till Lund, men returtåget senare på kvällen gick bara till Karlshamn. Jag skulle naturligtvis kunna övernatta i Lund, men dagen därpå hade jag tjänstgöring redan på morgonen. Jag tog cykeln med mig på tåget, satte av den i Karlshamn, och när jag kom tillbaka dit framåt midnatt tog jag cykeln och cyklade de tre milen mellan Karlshamn och Ronneby. Jag gjorde det bara en gång.
Min doktorsavhandling handlade om försoningen och dess etiska konsekvenser nos en dansk och en svensk teolog. Återställd mänsklighet – gudomlig seger blev titeln på avhandlingen.
Efter disputationen 1976 hade jag tänkt fortsätta som präst i Villie och ägna mig åt fortsatt forskning på fritid. Jag skrev en bok som kom ut i ”stencilformat” och höll föredrag i södra Sverige. Dessutom medverkade jag i ett par böcker. Jag blev också ledamot i en projektgrupp hos Svenska kyrkans centralråd. Men en kväll när jag var borta ringde professor Wingren. Lena svarade. Han fråga var om jag hade sökt en konsulenttjänst i etik på kyrkans centralråd; i så fall skulle han åka upp på sammanträdet, annars inte. Lena svarade att det hade jag inte, och sanningen var att jag inte ens hade tänkt det. Men ett frö hade såtts. När så en tjänst utlystes i allmänna socialetiska frågor, särskilt internationella, föreslog några personer med anknytning till ämnet att jag skulle söka den tjänsten Men hur skulle det då bli med kallelsen? Var det inte min kallelse att stanna i Villie. Det blev en svår brottningskamp. Så blev det prästfortbildning i Jämshög. En kväll var temat på mässan Uppbrottets mässa och då fick jag klarhet att det nya också var en kallelse. Under Ronnebytiden hade jag fått frågan om en resesekreterare tjänst inom Sveriges Evangeliska Student- och gymnasiströrelse men då funnit att det inte var min kallelse. Men nu blev det annorlunda.
STOCKHOLM
I min tjänst på centralrådet ingick att vara ledamot i ett par styrelser, Kyrkans internationella studieavdelning och Svenska Ekumeniska nämndens, senare Sveriges kristna råds sociala/etiska utskott. Första sammanträdet i kyrkans internationella studieavdelning har jag i klart minne. Vi var väl en handfull personer på sammanträdet och vi presenterade oss för varandra. Den ene efter den andre berättade om sina internationella erfarenheter från olika delar av världen. Och där satt jag som hade varit i Finland, Danmark och Färöarna. Nåväl. Jag skulle också få se världen. I den andra organisationen blev jag efter en tid ordförande.
Arbetet bestod i att vara rådgivare till kyrkoledningen och till stiften i socialetiska frågor samt medverka i utformningen av kyrkans remissvar på statliga utredningar som gällde etiska frågor, samt framställa material som kunde användas i församlingarna, och till detta behövdes forskning. Arbetet var internationellt vilket betydde många resor både i Sverige och utomlands.
Ämnena som jag arbetade med var bland annat miljö, samlevnad, sexualetik, socaletik, abortfrågan, frågorna om assisterad befruktning och gen-etik, dödshjälp, dödsbegreppet, djuretik. Dessutom ordnade jag och medverkade vid konferenser i Sverige och utomlands.
UPPSALA
1980-talet i Stockolm och 1990-talet i Uppsala. Här fick jag mer tid till egentlig forskning och fick möjlighet att skriva flera böcker inom mina forskningsområden. Jag hade min tjänst på Svenska kyrkans forskningsråd och skulle då också deltaga i högre etikseminariet vid Uppsala universitet. Dessutom deltog jag i motsvarande seminarium i Lund.
UNDERVISNING
Jag har aldrig haft undervisning på heltid, men jag har undervisat på alla tänkbara stadier: söndagsskola, konfirmandundervisning, realskola, gamla gymnasiet, högskola. Det har varit roligt och stimulerande. Om jag skall ange svårighetsgrad på något stadium måste jag nog säga att söndagsskolan var det svåraste. Därför har jag alltid beundrat lågstadielärarna som har till uppgift att ge barnen de verktyg som behövs för vidare skolgång och studier. I Ronneby var jag huvudlärare i filosofi. På första lektionen förklarade en flicka att hon siktade på högsta betyget, A. Detta satte mig i ett bryderi. Vad skulle fordras av henne. Hon fick en rejäl överkurs och en enskild tentamen, som hon klarade med glans. Så blev det studentexamen och filosofi stod på listan för de ämnen som skulle upp i den muntliga delen. En censor skulle deltaga och han skulle vara garant för att betygen var riktiga. Censorn var en av de lärde i Lund, professor Gerhard Bentz, som jag själv hade haft som lärare. Vad skulle han nu säga om min betygssättning? Till min glädje fann han den riktig, och det var ju också ett betyg för mig. När det gäller högskoleundervisning har jag varit etiklärare för tio årskullar diakoner samt undervisat på socialhögskolan på Stora Sköndal.
CHEF
har jag också varit men aldrig accepterat den moderna chefsrollen. Jag ville vara ledaren som inspirerade medarbetarna. Jag ville inte kontrollera utan litade på att mina medarbetare gjorde vad de skulle. Så har mina chefer varit för mig, och det har jag varit nöjd med och även tillämpat när jag själv var chef. Och jag har aldrig blivit besviken.
YSTAD OCH STORA KÖPINGE
När jag gick i pension från forskningsrådet blev jag tillfrågad av kyrkoherden i Ystad om ett vikariat på nio månader. Det blev ungefär tio år. Det kändes bra att vara församlingspräst igen, samtidigt som jag höll forskningen vid liv. Vid sidan av tjänsten men med församlingen som medverkande anordnade jag tillsammans med museichefen Håkan Nilsson etikaftnar på klostret under ett antal år.
När jag inte längre behövdes i Ystad kom Stora Köpinge i bilden. Jag hade under Stockholms- och Uppsalatiden tjänstgjort där på kyrkoherdens frisöndagar och ibland på semestern, och nu behövde de en tillförordnad kyrkoherde., sammanlagt några år.
SLARVERN
Jag måste bekänna att jag är en stor slarver. Hade jag varit ensam hade det legat tidningshögar och boktravar på varenda stol och vartenda bord i hemmet, men hustru Lena ser till att det blir lite ordnig.
När Lena kom in som flickvän i Villie prästgård för femtio år sedan och såg den oordning som fanns på arbetsbänken i serveringsrummet stod hon en lång stund i tyst begrundan, varefter hon, nästan poetiskt utbrast: ”O gudars skymning.” På stående fot lovade jag att bli ordningsam. Och nu, femtio år senare, lovar jag fortfarande!
När jag fyllde fyrtio år blev jag föremål för en överväldigande uppvaktning av ”hela församlingen”. Jag hade förvarnats, varför jag dels hade inhandlat vad som skulle bjudas och dels vidtalat två proffs, en matlagerska och en servitris, att medverka. Men när hela församlingen tycktes komma på en gång blev det smått kaotiskt och de båda proffsen blev oroliga. Jag lugnade dem med att ”min flickvän kommer snart” Lena kom, och de båda proffsen sade efteråt, att när de såg en ung tös komma undrade de vad hon kunde bidraga med. De visst4e ju inte att Lena var avdelningsföreståndare på Värnhems sjukhus och van att leda och organisera. Så blev festen lyckad och gästerna nöjda och belåtna.
Någon ville smickra mig och sa till Lena:” Gert är en mycket radikal teolog.” Lena svarade: ”Det vet jag inget om, men han är den mest konservativa människa jag känner.” Radikal är att gå tillbaka till rötterna, och teologins rötter är ju Bibeln, så i den meningen är jag radikal, ”that old time religion”.
En gång efter en begravning i Uppståndelsens kapell sade en kvinna till mig: Häls Lena, det är den bästa chef jag har haft.” Spontant kom det från mig: ”Ja, det säger jag också!”
GAMMAL STOFIL
En dag mötte jag Ida, en konfirmand från 1970-talet i Villie. Hon berättade att hon några år tidigare, troligen 2001, hade kommit på Luciagudstjänsten i Mariakyrkan. Kyrkan var fullsatt och många fick stå. Men, berättade hon, när hon såg att det var jag som stod på predikstolen hade hon tänkt: ”Halleda, är han med ännu”.
Och det är han. Alltjämt med kallelsen att predika evangeliet om Jesus Kristus.
@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:DengXian; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:等线; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610612033 953122042 22 0 262159 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}@font-face {font-family:"\@DengXian"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610612033 953122042 22 0 262159 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:DengXian; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual;}p.MsoHeader, li.MsoHeader, div.MsoHeader {mso-style-priority:99; mso-style-link:"Sidhuvud Char"; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; tab-stops:center 8.0cm right 16.0cm; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:DengXian; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual;}span.SidhuvudChar {mso-style-name:"Sidhuvud Char"; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Sidhuvud;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:DengXian; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}
Rätt till sex - en mänsklig rättighet?
Amia Srinivasan ställer frågan dels i en essä, dels med titeln i en bok där nämnda essä ingår. Srinivasan utgår från en händelse i USA där en man utfört ett antal mord med motiveringen att ingen kvinna har velat ge honom sex. Detta blir alltså utgångspunkten för hennes fråga. Kan någon ha rätt till sex? Är sex en rättighet jämförbar med andra rättigheter? Hon finner att frågan är politisk, och att det är med sex som med så mycket annat i livet att fördelningen är orättvis.
Även om Srinivasan, och jag själv, primärt anlägger ett heterosexuellt perspektiv på ämnet, så gäller det som skrivs i tillämpliga delar även samkönat sex.
Den franske socialisten och utopisten Charles Fourier såg på sin tid också problemet. Hans lösning var att alla måste garanteras ett erotiskt eller sexuellt minimum och att det måste finnas en grupp människor, en särskld klass, som ansvarade för detta.
Srinivasan är feminist samtidigt som hon är kritisk mot delar och falanger av feminismen. Samtidigt som hon vill slå vakt om kvinnans frihet avvisar hon tanken på prostitution. Hon besvarar frågan genom att konstatera att det innte kan finnas någon rätt till sex. Sex är nämligen inte jämförbart med annat som vi förknippar med rättigheter eller acceptabel levnadsstandard. Hon tar som exempel en smörgås. Ingen har rätt att kräva att jag delar med mig av min smörgås. Men en smörgås kan inte jämställas med sex. Mat tillhör våra basala levnadsbehov, och om en människa stjäler mat för att överleva kan man i vissa fall ha förståelse för det, även om man inte försvarar det. Men om en person, som lider brist på sex, utan lov tar eller kräver sex av en annan person är detta en djup kränkning av den personen och ett brott som kan medföra stora skador hos den drabbade. Våldtäkt kan inte jämföras med stöld av bröd. Brödet är en materia utanför människan medan sex tillhör en människas personlighet och integritet.
Men just därför är frågan komplicerad. Samtidigt som sex är en del av personligheten och integriteten uppstår en brist för den som av någon anledning är uteständ från sex.
Orsakerna till denna brist kan skifta. Det kan bero på att personen för andra ter sig avvikande på något sätt. Eller det kan bero på sjukdom - en oförmåga att genonföra ett samlag, eller att sjudomen gör att personen verkar frånstötande på något sätt.
För sex måste man vara två, jag själv och en annan. En annan, som jag inte har betämmanderätt över och som jag inte har rätt att begära något av i detta avseende.
Sex handlar i en mening om att ge och ta. Mannen tar och kvinnan ger. Eller kvinnan tar och mannen ger. Eller att båda både ger och tar.
För några år sedn pågick en debatt om huruvida hemtjänsten skulle vara behjälplig för att ge vårdtagare sex; antingen genom att personalen själva ställde sig till förfogande eller genom att de såg till att den hjälpbehövande kunde komma till någon som kunde ge honom eller henne sex.
Filmen Mitt längtande hjärta visar hur en gravt handikappad man fick sexuell tillfredsställelse genom beök av en kvinlig terapeut. Eftersom den sjuike mannen var troende medverkade också en präst för att kunna se frågan ur en andlig aspekt.
Men det är klart: även om det handlar om att terapeuter eller prostituerade eller någon form av frivilliga står till förfogande finns det likväl de som kommer att vara utom räckhåll för sex. Och en människa kan aldrig ha rätt att tvinga någon annajn att ge sex till nåon hon eller han inte vill ha sex med. Orättvisan skulle alltså bestå.
Men är Amia Srinivasans argument mot prostitution invändningsfritt? Samtidigt som hon vill slå vakt om kvinnans frihet motsätter hon sig att en kvinna av eget val vill ägna sig åt prostitution.
I Sverige är frågan om prostituiton ologisk. Det är tillåtet för kvinnan att sälja sex pch försörja sig på det, men förbjudet för mannen att köpa sex och alltså göra det möjligt för kvinnan att försörja sig på det. Alltså tillåtet att sälja men förbjudet att köpa. En olöslig ekvation.
Men frågan kvarstår: sex är orättvist fördelat, och till skillnad från annan orättvis fördelning går det inte att på politisk väg skapa rättisa. Och eftersom sex berör både kropp och själ, könsorgan och känslor, kärlek och integritet är det olikt annat som kan åtgärdas genom politiska åtgärder.
Kan frivilliga insatser avhjälpa problemet. För att bryta människors ensamhet tar samhället hjälp av frivilliga krafter som kan besöka ensamma och hålla dem sällskap. Skulle någon form av sexhjälp också kunna tänkas? Och skulle detta i så fall kunna avhjälpa orättvisan, eller kanske öka den?
För att stärka kvinnans rätt finns samtyckeslagen. Om ett samlag skall komma tillstånd fordras ett fritt och otuvunget JA från kvinnan. Säger hon NEJ får samlaget inte komma till stånd. Men är detta jämlikt? Borde inte samlaget ske ömsesidigt? Och är inte samtyckeslagen ett uttryck för att mannen är en potentiell våldtäktman? Samtyckeslagen pekar alltså på ojämlikheten mellan könen.
Men är det inte så att sex innebär att mannen tar och kvinnan ger, även om det är fråga om ömsesidighet? Att det är kvinnan som inbjuder mannen att komma in i henne, och mannen som tacksamt tar emot denna inbjudan? Eller är det lika mycket tvärtom?
Det finns ingen rätt till sex. Sex är en gåva, och en gåva kan man inte ha rättighet till. Och med sex är det som med andra gåvor: den ges utan förtjänst och rättighet och blir därför orättvist fördelad .Då kvarstår en fråga: kan vi göra något för att fördelningen skall bli mera jämlik, och i så fall hur?